piątek, 11 listopada 2011

Jutro 3. W objęciach chłodu - John Marsden



„Problemy nastolatków, które nie są ani trochę błahe”


„Jutro 3. W objęciach chłodu” jest kolejną częścią bestsellerowej serii, napisanej przez Johna Marsdena. Ze względu na to, że poprzednie tomy przypadły mi do gustu, sięgnęłam i po ten, będąc pozytywnie nastawiona. Na szczęście nie na darmo, gdyż autor znów spisał niesamowitą historię o nastolatkach, którzy borykają się z kolejnymi problemami wojennymi.


Ellie i jej przyjaciele spędzają kolejne dni w Piekle, jednak postanawiają znów zacząć działać.  Ich morale zaczynają podupadać i spada na nich ogrom tego wszystkiego co zrobili, a zamierzają się na jeszcze większe rzeczy. Zaczynają zauważać, że wrogowie to ludzie tacy jak oni, a jest to trudna do zniesienia prawda. Zabijanie i wszystko czego się dopuścili jest naprawdę straszne. W pewnym momencie działali już jak automaty, a nie zwykłe osoby. Teraz to wszystko im dotkliwie dokucza, a każdy doświadcza załamania, każdy na swój sposób. Czy w obliczu tego wszystkiego nadal będą mieli siły walczyć? Dla rodzin? Dla miłości? I jak daleko dadzą radę się posunąć?

Czytając widzimy duże zmiany, jakie zaszły w bohaterach, i które zachodzą nadal. Na przykład Fi: na samym początku mogła się wydawać słabiutka przez swą kruchą budowę, lecz teraz jest wręcz najsilniejsza i najlepiej znosi zaistniałe sytuacje. Ellie wydaje się strasznie odważna i naprawdę taka jest, ale w głębi niej toczy się ciągła walka, a emocje niekiedy ją obezwładniają. Homer z reguły występuje jako przywódca, lecz zaczyna się izolować, próbując zmniejszyć ból spowodowany niejednymi działaniami. Ogólnie rzecz biorąc, wszyscy zaczynają się ukrywać i oddalać od własnej osoby. Czasami udają kogoś innego, chowając się za maksami bez wyrazu. Nikt nie mógłby wyjść bez szwanku, przeżywając to co oni, a położenie na to nacisku dodaje tylko autentyczności.

Wydarzenia opisywane w tej pozycji również wydają się całkowicie realne. Fabuła jest ciekawa i obfituje w niesamowite wydarzenia. Niestety zwrotów akcji już nie ma za wiele, zaś czytelnik nie często zostaje zaskakiwany. Mimo to jesteśmy wciągnięci w wir wydarzeń, a powieść czyta się z przyjemnością. Nie jesteśmy zasypywani niepotrzebnymi opisami, jednak czasami mi takowych brakuje, gdyż łatwiej byłoby sobie wszystko wyobrazić. Poza tym zauważyłam o wiele więcej emocji niż w poprzednich częściach. Wcześniej nie potrafiłam całkowicie wczuć się w losy bohatera i tutaj również nie do końca, jednak było mi już o wiele prościej.

Autor opisuje wydarzenia interesująco i widać, że potrafi zaabsorbować odbiorcę. Posługuje się prostym językiem, pisząc lekko. Narracja jest prowadzona pierwszoosobowo przez Ellie i to ją i jej myśli najlepiej poznajemy. Dodatkowo utożsamiamy się z tą postacią, patrząc jej oczyma na wszystko. Zdziwiło mnie na początku, że pan Marsden ciągle pisze z perspektywy dziewczyny, jednak sądzę, że było to słuszne rozwiązanie, gdyż w pełni ukazał charakter tej fascynując nastolatki.

„Jutro 3” bardzo mi się spodobało i z pewnością będę kontynuowała przygodę z bohaterami tej serii. Co prawda nie należy ona do moich ulubionych, ale muszę przyznać, że jest bardzo dobra. Łatwo wciągnąć się w tę lekturą i spędzić z nią miło czas, lecz czegoś mi w niej brakuje. Ogólnie i tak jestem zdecydowanie na plus, gdyż historia jest ciekawa, bohaterowie świetnie wykreowani, a autor bez problemów trafia do czytelnika. Tę pozycję polecam każdemu, gdyż wszyscy powinni poznać opowieść o grupce młodych ludzi, którzy muszą przezwyciężyć wiele trudności.

Moja ocena 8/10


Tytuł: Jutro 3. W objęciach chłodu
Autor: John Marsden
Ilość stron: 272
Wydawca: Znak litera nova
Data premiery: 2011-09-21


Książkę otrzymałam od Wydawnictwa Znak litera nova, za co serdecznie dziękuję ^^


18 komentarzy:

  1. tak, nareszcie. Moje życie jest piękne <3

    OdpowiedzUsuń
  2. @Chloe : ??

    @Matt: Właśnie wiem i tez się cieszę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę mam w planach. Dwie poprzednie części bardzo mi się spodobały i już nie mogę się doczekać kolejnych:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem dopiero po przeczytaniu tomu pierwszego, ale z chęcią sięgnę po następne. Bardzo ciekawi mnie jak potoczą się losy bohaterów, a 3 tom wydaje się bardzo ciekawy pod względem zmian jakie zachodzą w tych nastolatkach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam za sobą pierwszą część i mam nadzieję, że następne mnie nie zawiodą:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Od dawna mam ochotę na tę serię :D Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze wszystko przede mną, ale na pewno kiedyś sięgnę :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze nie miałam przyjemności czytać pierwszej części, ale spotkałam się z wieloma pozytywnymi recenzjami, więc pewnie ją przeczytam. tym bardziej, że czeka na mnie w bibliotece.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tą serię, każda cześć zmusza mnie do przemyśleń o zupełnie innej stronie wojny, niż jej poprzedniczka. Zgadzam się, że warto poświecić tej serii czas.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam i także bardzo mi się podobała, więc teraz czekam z niecierpliwością na czwarty tom.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jestem właśnie w trakcie czytania pierwszej części,już prawie kończę i jestem zachwycona;D Na pewno sięgnę też i po kolejne tomy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie mogę się doczekać aż uda mi się dorwać tom3! Jedynka i dwójka bardzo mi się podobały. Za trójkę miałam się wymienić na LC, ale okazało się nieuczciwą wymianą :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Kiedy wreszcie zdecyduję się na lekturę (czyli znajdę na nią czas), pochwalę się wrażeniami. Na razie mogę napisać, że seria wydaje się ogromnie kusząca :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam za sobą dopiero pierwszą część 'Jutra', i nie mogę się doczekać kiedy poznam dalsze losy młodych przyjaciół:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam ją na półce, ale najpierw muszę się zabrać za 1 część :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Już wiele słyszałam o serii, dlatego mam zamiar po nią sięgnąć. :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Leży i czeka na swoją kolej ;)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...