niedziela, 13 listopada 2011

Anielski ogień - Courtney Allison Moulton


„Odwieczna walka”


Gdy po raz pierwszy zobaczyłam opis i okładkę książki, pomyślałam, że to kolejny przeciętny paranormal, który pojawił się na rynku. Przecież teraz takich książek jest bardzo wiele. Sam pomysł był jednak czymś innym, lecz zarówno czymś co mnie do tej pozycji trochę zniechęcało. Miałam wiele obaw, jednak sięgnęłam po „Anielski ogień” z ciekawości, wywołanej przychylnymi recenzjami, z którymi zaczęłam się spotykać na każdym kroku. A cóż takiego zastałam? Na pewno nic, z czego byłabym zadowolona.

Historia jest o zwykłej dziewczynie Ellie, której życie zmienia się diametralnie po poznaniu pewnego tajemniczego i niesamowicie przystojnego chłopca. Skąd my to znamy? Ten motyw jest powszechnie wykorzystywany i spotykamy się z nim w co drugiej książce tego gatunku. Ale wracając, do fabuły: Ellie nawiedzają również straszne koszmary o monstrualnych potworach, które zabijają ludzi. Następnie jej sny pojawiają się nawet, gdy nie śpi. Wszystko to, czego do siebie nie dopuszczała, okazuje się rzeczywistością, a to co wzięła początkowo za urojenia, jej wspomnieniami. Gdy dziewczyna spotyka zagadkowego Willa odnosi wrażenie, że skądś go zna. W dniu jej siedemnastych urodzin zostaje przebudzona moc, a ona uświadamia sobie jaką rolę odgrywa. Jej zadaniem jest polowanie na kosiarzy i niedopuszczenie do kolejnej walki Boga z Lucyferem. Ellie jest wojowniczką, aby przetrwać, musi toczyć niebezpieczne walki z upadłymi aniołami, musi poznać prawdę o swoich poprzednich wcieleniach – a ta wiedza może okazać się zbyt trudna do zniesienia.

Patrząc na to, o czym jest książka, jedyną widoczną nowością są kosiarze. Poprzednie wcielenia, tajemniczy chłopcy i wielka rola do odegrania na tym świecie – są to tematy, z którymi mamy styczność aż za często. Taki obraz zapowiada nic nie wnoszącą pozycję, przy której widać wielki napis: To już było.

Postacie również nie są wielkim plusem tej powieści. Will, który powinien był wzbudzić moje zainteresowanie, był mi całkowicie obojętny, na dodatek czasami wydawał mi się niezwykle sztuczny. Miałam wrażenie, że autorka próbuje jakoś wyjść ze schematu, jednak nie bardzo jej się to udaje. Główna bohaterka także nie była dla mnie zaskoczeniem. Zwykła dziewczyna, która nie chce żegnać się z dotychczasowym życiem, okazuje się wielką wojowniczką, prawie nie do pokonania. To także nie wpłynęło pozytywnie na moja ocenę. Muszę powiedzieć, że bohaterowie nie są mocną stroną tej powieści, a co do ich kreacji mam kilka zastrzeżeń.

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę to na pewno budowa fabuły. Niestety spotkał mnie tu kolejny zawód. Zaskakujące zwroty akcji czy po prostu obfitująca w fascynujące wydarzenia powieść – te wyrażenia nie odzwierciedlają natury tej książki. Akcja nie jest monotonna, ale zabrakło w niej dynamiki, która zniechęciłaby odbiorcę do odłożenia lektury. Sam początek zaś nie był tajemniczy, jak powinno być, a niezwykle przewidywalny.

Autorka pisze całkowicie prostym językiem, niemniej nie psuje to efektu, ponieważ ten utwór jest właśnie lekki i niezobowiązujący. Z przykrością muszę stwierdzić, że nie potrafi jednak utrzymać żadnego klimatu, ani utrwalić na stronicach powieści prawdziwych emocji. Nie ma za to problemów ze zobrazowaniem zaistniałych sytuacji oraz pobudzeniem wyobraźni czytelnika. Lecz to też nie jest do końca dobrze wykonane, bo zauważyłam mało opisów reakcji bohaterów, mowy ciała czy ich mimiki twarzy, co bardzo pomogłoby w lepszym odbiorze i zrozumieniu ich dalszych losów.

„Anielski ogień” nie jest lekturą obowiązkową i można ją sobie bez żalu odpuścić. Czyta się go lekko, lecz nie czerpie się z tego należytej przyjemności. Na początku moimi pierwszymi skojarzeniami co do tej książki były: ‘tandetna’ i ‘sztuczna’. Co prawda z czasem to się poprawiło, niemniej całokształt został już przeze mnie źle odebrany. Wiele w tym utworze brakowało, było trochę minusów, dlatego wstrzymam się od polecenia tej pozycji komukolwiek, poza osobami ciekawskimi, które  nadal mają ochotę na spotkanie z Ellie, jej wrogami i przyjaciółmi.

Moja ocena 5/10


Tytuł: Anielski ogień
Autor: Courtney Allison Molton
Ilość stron: 424
Wydawca: Bukowy Las
Data premiery: 2011-10-19


Książkę otrzymałam od Wydawnictwa Bukowy Las, za co serdecznie dziękuję ^^


 

16 komentarzy:

  1. Przy tak wielkiej ilości książek tego typu ciężko wyłuskać perełkę,dlatego jestem już znacznie bardziej ostrożniejsza w doborze lektury. Dodam tylko ze bardzo lubię ten gatunek ale postanowiłam trzymać się tych znanych i sprawdzonych serii, bo później tylko żal czasu i pieniędzy.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki tego typu zalewają nasz rynek i duża część osób je chwali, ja ostatnio nie mam czasu na takie powieści, więc sobie ją odpuszczę. Wolę coś ambitniejszego :)
    Pozdrawiam serdecznie, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam zamiar przeczytać, ale teraz sama nie wiem. Może w przyszłości, jak będę miała książkę pod ręką...

    OdpowiedzUsuń
  4. Okładka na pewno nie zachęca do sięgnięcia po tę powieść. Jednak sobie daruję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja jestem nią zachwycona :D Bardzo mi się spodobała, napewno szybko mi się takie powieści nie znudzą :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejna niezbyt pochlebna opinia. Chyba sobie daruję tę pozycję, skoro wypada średnio. Ale muszę powiedzieć, że okładka przyciąga. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hymm... Dałam się zwieść okładce i tytułowi, więc dobrze, że zamieściłaś tą recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaliczam się do osób ciekawskich i chętnie sprawdzę, czym niektórzy się tam zachwycają w tej książce. Co prawda Twój gust jest raczej podobny do mojego, więc pewnie też się zawiodę...:/

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka jest już prawie moja ;D Już dawno nie czytałam nic o tej tematyce...

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja zaczynałam użalać się nad sobą, że nie mogę przeczytać tej książki, bo czasu nie ma,a teraz wiem, że niepotrzebnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja i tak sięgnę. A co mi szkodzi;)

    OdpowiedzUsuń
  12. No proszę, wyważona opinia, na pewno zwrócę na nią uwagę przy wyborze lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie się podobała. To, że nie jest nowatorska nie znaczy, że musi być zła ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Od początku jakoś tak czułam, że to książka nie dla mnie ^^

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja ostatnio coraz bardziej przekonuję się do gatunku paranormal. Zrozumiałam w końcu, że to nie tylko "Zmierzch" i to odkrycie naprawdę okazało się fajne w skutkach. Dlatego, aby nie zatrzeć dobrego wrażenia tę książkę sobie jednak odpuszczam. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Hmm... a tak bardzo chciałam przeczytać tę książkę :-( Tyle sprzecznych opinii się naczytałam, że w końcu sama nie wiem

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...